اجزاء پله:
1- کف پله: به سطح فوقانی پله گفته می شود،یعنی محل گذاشتن کف پا برای بالا رفتن یا پایین آمدن از پله.

2- ارتفاع پله: فاصله عمودی کف های دو پله متوالی را ارتفاع پله می گویند.میزان تغییرات ارتفاع پله به مکان و موقعیت پله بستگی دارد.

3- پیشانی پله: به قطعه عمودی که میان دو کف پله متوالی قرار می گیرد گفته می شود

4-گونه پله: سطـح بغـل پلـه را می گوینـد.

5-عرض پله: به فاصله بین گونه های پله گفته می شود و به مکان و تعداد استفاده کنندگان از پلکان بستگی دارد.

6-لب پلـه: پیش آمدگی کف پله از پیشانی ،لب پله نامیده می شود. وجود آن موحب بزرگ تر شدن کف پلـه می شود.

7-شیار کف پلـه: در کف پله شیار هایی در امتداد عرض پله ایجاد می کنند. این شیار ها از لیز خوردن افراد جلوگیری می کنند.

9- خط مسیر پلـه

8- ردیف یا خیز پلکـان : به مجموعه پله های متوالی بین دو اختلاف سطح ردیف پله گفته می شود. در هر ردیف پله حداقل سه پله متوالی وجود دارد. این خط محل شروع و ختم پله را مشخص می کند. خط مسیر پله در روی پلان و وسط عرض پله ها مشخص می شود .
10-خط شـیب پلـه : این خط ، لبه پله های یک ردیف پله را به یکدیگر وصل می کند.

11-زاویه شـیب پلـه : به زاویه بین شیب پله با افق ، زاویه شیب پله گفته می شود . زاویه شیب پله رابطه مستقیم با ارتفاع پله و رابطه معکوس با کف پله دارد.

12- حجم پلـه : به ضخامت سقف زیر یک ردیف پله گفته می شود.

13-طول پلـه : به طول افقی یک ردیف پله گفته می شود یعنی از لبه اولین پله تا انتها کف آخرین پله در یک شیب .
14- پا گـرد : ایستگاه ما بین پله ها که برای رفع خستگی ساخته می شود به پاگرد پله معروف است و حداقل برابر عرض یک کف پله است.

15- نرده پلـه : وسیله ای است که برای جلوگیری از سقوط اشخاص ، در طرفین ردیف پله ها نصب می شود.

16- دست انداز پلـه : این وسیله بر روی نرده و به موازات خط شیب پله نصب می شود .

17- چشم پلـه : به فاصله بین دو ردیف پله گفته می شود .(یعنی شکاف بین دو بازوی پلکان)
سیستم ساختاری :
در اینجا پله ها بر حسب جنسیت و پایه و اساس هایی که برای نصب ساختار آنها استفاده می شوند دسته بندی شده اند.

الف) موادی که برای ساختار پلکان استفاده می شوند.

ب) سیستم نصب و نگهداری پله ها

الف) موادی که برای ساختار پلکان استفاده می شود
1) فولاد
2) بتن
3) سنگ
4) چوب
5) پلکسی

پله های فولادی:
ساختار فولادی متشکلند از شمشیری هایی که از صفحات فولادی فشرده ساخته شده اند. این پله ها سبکتر از انواع دیگر پله هستند و تنظیم مقاومت در برابر آتش برای این پله ها خیلی مهم است.

پله های بتنی:
شکل معمول پلکان بتن مسلح به صورت پلکان ½ گردش می باشد . در اکثر ساختمان های دو طبقه به عنواع پلکان دسترسی یا فرار استفاده می شود.

پله های سنگی:
امروزه به خاطر کمبود و قیمت بالای سنگ طبیعی این نوع پله ها از سنگ ریختگی یا بتن ساخته می شوند. پله ها را می توان با همان رویه طبیعی سنگی یا بتنی باقی گذاشت اما معمولا از نوعی پوشش استفاده می شود تا سطح ضد لغزشی به وجود آید.

پله های چوبی:
پله های چوبی عمر مفید کوتاهی دارند و در برابر آتش سوزی هم مقاومت کمی دارند اما با روشهای کامل سازی می توان تا حد مشخصی آنها را مقاوم کرد. رشته پلکانهای چوبی در واقع پلکان سنتی خانه های دو یا چند طبقه ای هستند که در آنها مسئله مقاومت در برابر آتش سوزی استفاده از پلکان بتنی را ضروری نمی سازد.
منبع:عمران یار

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: انواع پله , اجزاء پله , دکتر علی ناصری


تاريخ : ۱۳٩٤/٩/٢٥ | ٦:٤۸ ‎ب.ظ | نویسنده : علی ناصری | نظرات ()
طرز تشخیص  میلگرد نوع A2 از A3:
چگونه می تونیم میلگرد  A3  از  A2 را تشخیص بدیم؟
یک نکته اینه که میلگرد A3 تردتر ( شکننده ) است. اما میلگرد A2 انعطاف پذیرتر است. یعنی خم شدنش با نرمی همراه است.
البته چنانچه آج میلگرد به شکل فنری باشد میلگرد از نوع A2 می‌باشد.
در میلگرد های A3 آج ها به صورت ضربدری هستند اما در A2 به صورت منفرد هستند.
در میلگرد هایA2 آج ها بصورت موازی هستند ولی در میلگرد های A3 آج ها بصورت هفت و هشت هستند.
در واقع مطابق استاندارد آج این نوع میلگردها با هم متفاوت است ولی بدلیل سوء استفاده برخی تولید کنندگان از  همین مطالب، میلگردهایی در بازار عرضه می شود که مثلا از آج استاندارد A3  استفاده شده ولی مقاومت فیزیکی و شیمیایی آن با میلگرد A2 سازگار باشد.
در هرصورت مطابق آئین نامه باید با انجام آزمایشات نوع میلگرد را مشخص کرد.

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روش تشخیص , انواع میلگرد , دکتر علی ناصری


تاريخ : ۱۳٩٤/٩/٢٥ | ٦:٤۳ ‎ب.ظ | نویسنده : علی ناصری | نظرات ()
انواع میلگرد و مشخصات مکانیکی آنها:
الف- میلگردA1 :
این میلگرد با تنش جاری ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۲۵ درصد بعنوان میلگرد نرم شناخته شده و عمدتا بصورت صاف و بدون آج می باشد.این میلگرد برای آهنگری و تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن مناسب است.و بطور کلی بعنوان یک میلگرد داکتیل شناخته میشود.
ب- میلگرد A2 :
این نوع میلگرد با تنش جاری ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۱۹ درصد بعنوان میلگرد نیمه خشک (ترد) و نیمه نرم شناخته شده که بصورت آجدار و عمدتا آج فنری شکل میباشد.این میلگرد برای عملیات ساختمانی و خصوصا خاموت زنی مناسب بوده و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن در صورت اجبار میسر بوده که البته توصیه میشود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود.
ج-میلگرد A3 :
این میلگرد با تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۱۴ درصد بعنوان میلگرد خشک (ترد) مناسب عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی بوده که بصورت آجدار و عمدتا آج جناقی میباشد و اکیدا برای آهنگری و تغییر شکلهای فراوان با زوایای تند مناسب نبوده و همچنین به هیچ وجه عملیات جوشکاری بر روی آن مجاز نمیباشد

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مشخصات مکانیکی میلگرد , انواع میلگرد , دکتر علی ناصری


تاريخ : ۱۳٩٤/٩/٢٥ | ٦:٤٠ ‎ب.ظ | نویسنده : علی ناصری | نظرات ()
عیوب رایج جوش به اختصار:
عیوب جوش: (weld defect )

*تخلخل (porosity )
دلایل تشکیل تخلخل در جوش به شرح زیر است:
1- عدم خروج به موقع گازها هنگام انجماد جوش
2- واکنشهای شیمیائی حین جوشکاری
3- آلودگیها
عیب تخلخل به صورت حفرات کروی شکل برخی اوقات به فرم کرمی شکل نیز در می آید دیده شده است . تخلخلا به صورت مجتمع در برخی از نقاط دیده می شوند.
روشهای حذف و یا کاهش تخلخل به صورت زیر است :
1- انتخاب الکترود و فیلرمتال مناسب
2- بهبود تکنیکهای جوشکاری از جمله بکار گیری پیش گرمایش و افزایش حرارت ورودی
3- تمیز کاری مناسب و جلوگیری از دخول آلودگیها
*آخلهای سرباره ای*( inclusion ):
اکسیدها، شسماند فلاکسها و گل جوش (روپوش الکترود) اگر در فلز جوش محبوس شوند آخال به حساب می آیند. همچنین اگر گاز محافظ به درستی استفاده نشود آلودگیها می توانند سبب بروز آخال در جوش شوند. البته با انتخاب شرایط و تکنیک جوشکاری صحیح می توان سرباره مذاب سیال بر روی فلز جوش مذاب بوجود آورد تا اینکه دیگر در حین انجماد، سرباره درون جوش محبوس نگردد.
روشهای جلو گیری از تشکیل آخال به شرح زیر می باشد:
1- تمیز کردن سطح جوش پاس قبلی ( خذف گل جوش ) قبل از شروع پاس بعدی توسط برس دستی یا ماشینی.
2- استفاده از گاز محافظ مناسب و به حد کافی
3- تغییر آلیاژ فیلرمتال و الکترود

*ذوب ناقص(lack of fusion ):
این عیب سبب بوجود آمدن گرده جوش ناقص می شود که از نظر استحکام مسلماً مشکل خواهد داشت. راههای جلوگیری از تشکیل این عیب عبارتند از:
1- افزایش درجه حرارت فلز پایه
2- تغییر طرح اتصال و نوع الکترود
3- تمیز کردن فلزات پایه قبل از جوشکاری
4- تامین گاز محافظ و کافی حین جوشکاری
*نفوذ ناقص (lack of penetration ):
وقتی عمق نفوذ جوش کامل نیست سبب می شود که استحکام اتصال در حد قابل قبولی نباشد. این عیب می تواند به روشهای زیر از میان رود:
1- افزایش حرارت ورودی
2- کاهش سرعت جوشکاری
3- تغییر طرح اتصال

*ترک (crack ):
ترک می تواند در مناطق و جهات مختلف فلز جوش بوجود اید . انواع ترک عبارتند از: ترکهای طولی، ترکهای عرضی، ترکهای ستاره ای انتهای جوش، ترکهای زیرگرده و ترکهای لبه جوش.
دلایل بوجود آمدن این نوع ترکها یک یا چند عامل از عوامل زیر می باشد:
1- شیب حرارتی که سبب ایجاد تنشهای حرارتی در ناحیه جوش می شود.
2- تغییرات در فلز جوش که سبب تغییر در میزان انقباض می شود.
3- ترد شدن مرز دانه ها با جدایش عناصری همچون گوگرد در مرزدانه ها حین انجماد فلز جوش.
4- تردی هیدروژنی.
5-عدم انقباض آزادانه فلز جوش حین سرد شدن (چیزی مشابه با عاملی که سبب بروز ترکهای گرم در ریخته گری می شود).

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ترک در جوش , عیوب جوش , دکتر علی ناصری


تاريخ : ۱۳٩٤/٩/٢٥ | ٦:٢٥ ‎ب.ظ | نویسنده : علی ناصری | نظرات ()
گروت چیست  وانواع گروت:
گروت تشکیل شده از آب ، سیمان ، ماسه و افزودنی های متداول دیگر می باشد. از گروت ها جهت پر کردن فضاهای خالی و ترک های بزرگ ، لایه لایه شدن و یا خرد شدن استفاده می شود.از این لحاظ کاربرد گروت مشابه ملات می باشد. گروت کاربردی در زیر صفحه ستون ها، آنکربلت ها، نصب ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، بلت ها، ریل ها، حایل ها دارند. مهم ترین مزایای گروت ها این است که مکانی که در آن گروت ریخته می شود را کامل پر می کند. چون گروت منبست شونده خاصیت غیر انقباضی دارد از گروت آماده جهت مصارف مختلفی مثل، زیر صفحه ستون ها، آنکربلت ها، نصب ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، بلت ها، ریل ها، حایل ها و …استفاده می شود. گروت ها به گونه ای طراحی شده اند که توان جذب نیروهای وارد و انتقال آن ها را به بخش زیرکار داشته باشد برای مثال در هنگام نصب انواع ماشین آلات نیروهای وارده از آن ها توسط گروت یا ملات به فنداسیون بتنی منتقل می شود. ملات ها و گروت ها باعث مقاومت های مطلوب و مطمئن و همچنین اتصال پایدار بین ملات یا گروت و سازها قرار گیرد و بر روی آن گروت یا ملات قرارگیرد از یک طرف و سطح زیرکار از طرف دیگر می شود. بطور کلی دو روش ملات ریزی یا گروت ریزی در داخل حفرات در محل اتصال آنکرو وجود دارد.

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مصارف گروت , گروت , دکتر علی ناصری


تاريخ : ۱۳٩٤/٩/٢٥ | ٦:٢٢ ‎ب.ظ | نویسنده : علی ناصری | نظرات ()
انواع بیمه‌نامه کارگاهی ساختمان:
الف)بیمه ساختمان‌های مجاور(۶ماهه-مالی و جانی و اغلب برای گودبرداری استفاده می‌شود)

ب)بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان۵نفر کارگر بدون نام

*کلوزهای مهم و الزامی در بیمه‌نامه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان:

کلوز ۱: تعدد دیات – این کلوز اغلب درزمانی مفید است که شخصی سقوط کرده و بجای اینکه فوت شود، قطع نخاع می‌شود؛ آنگاه بجای یک دیه‌ی کامل، دو دیه یک فرد بالغ به او تعلق می‌گیرد و درصورتی‌که این کلوز تحت پوشش نباشد خسارت کامل پرداخت نمی‌گردد و باقی‌مانده را می‌بایستی کارفرما از جیب خود بپردازد.

کلوز۳:به‌موجب این کلوز صدمات جانی که خارج از ساعات اداری وارد می‌شوند جبران خواهد شد.(بسیار مهم)

کلوز۴:صدمات جسمانی واردشده به کارکنان بیمه‌گذار ناشی از مسئولیت مهندس مجری صلاحیت‌دار تحت پوشش قرار می‌گیرد.

کلوز۶:صدمات جسمانی وارده به کارکنان بیمه‌گذار و پیمانکاران فرعی ناشی از مسئولیت وی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

کلوز۷:صدمات جسمانی واردشده به کارکنان بیمه‌گذار ناشی از مسئولیت مهندسین ناظر و مشاور(محاسب) تحت پوشش قرار می‌گیرد.

کلوز۸:مسئولیت بیمه‌گذار ناشی از صدمات جسمانی وارده به کارکنان بدون رأی دادگاه و با احراز مسئولیت بیمه‌گذار جبران می‌گردد.

کلوز۹:هزینه‌های پزشکی ناشی از صدمات جسمانی وارده به کارکنان بدون اعمال تعرفه دولتی و با ارائه صورتحساب مراجع درمانی جبران می‌گردد.
کلوز۱۰:مطالبات بیمه تأمین اجتماعی که طی ماده۶۶قوانین بیمه تأمین اجتماعی بر بیمه‌گذار وارد می‌شود،پرداخت خواهد شد.

(تبصره۱ماده۶۶بیمه تأمین اجتماعی:چنانچه کارگری طی حادثه‌ای در کارگاه ساختمانی فوت کند و یا نقص عضو گردد و ازکارافتاده شود،بیمه تأمین اجتماعی حقوق مستمری ده سال نامبرده را از صاحب‌کار و مقصرین حادثه به‌طور یکجا مطالبه کرده و ماهیانه به زیان‌دیده و یا وراث او پرداخت می‌کند)

کلوز۱۱: صدمات جسمانی وارده به شخص بیمه‌گذار، کارفرما و پیمانکار، مهندسین ناظر و طراح تحت پوشش قرار می‌گیرد.

کلوز۱۲: صدمات جسمانی وارده به اشخاص ثالث جبران خواهد شد.

کلوز۱۳:درصورتی‌که پس از پایان بیمه‌نامه افزایش نرخ دیات اتفاق بی افتد،دیات به نرخ روز پرداخت می‌شود.(مبنای محاسبه نرخ دیات زمان ارجاع پرونده به اجرای احکام است)

کلوز۱۵:صدمات جسمانی وارده به اشخاص ثالث که ناشی از فعالیت‌های نامرتبط ساختمانی باشد.(مثلاً حادثه به دلیل جابجایی میلگرد سر کوچه اتفاق بی افتد)
کلوز۱۶:صدمات جسمانی وارده به اتباع خارجه غیرمجاز(کارگر افغانی)جبران می‌شود.(این کلوز از تاریخ۹۲/۴/۲۵توسط بیمه مرکزی لغو شده است و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود اصلاً از کارگر افغانی استفاده نکنید)

مهندسین زحمتکش محاسب،ناظر و مجری حتما مسئولیت خود را بیمه کنند تا در صورت وقوع حادثه خسارت سنگینی را متحمل نشوند.این را نیز بخاطر داشته باشیم که در نهایت کارشناسان بیمه می توانند با بهانه گیری هایی مثل نبودن ایمنی کافی کارگاهی از پرداخت درصدی از خسارت ممانعت کنند.(که حرکت بسیار ظالمانه ای است)
مهندسین زحمتکش محاسب،ناظر و مجری حتما مسئولیت خود را بیمه کنند تا در صورت وقوع حادثه خسارت سنگینی را متحمل نشوند.این را نیز بخاطر داشته باشیم که در نهایت کارشناسان بیمه می توانند با بهانه گیری هایی مثل نبودن ایمنی کافی کارگاهی از پرداخت درصدی از خسارت ممانعت کنند.(که حرکت بسیار ظالمانه ای است)


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: کلوزها , پرداخت خسارت , بیمه کارگاهی , دکتر علی ناصری


تاريخ : ۱۳٩٤/٩/٢٤ | ٧:۱٠ ‎ب.ظ | نویسنده : علی ناصری | نظرات ()
مراحل اجرای یک پروژه سازه ای در ETABS
🔺1-ایجاد خطوط شبکه و تراز طبقات
(Grid)
🔺2-ترسیم موضوعات خطی-ستون و تیر
(Draw menu > Draw Point Objects)
🔺3-ترسیم موضوعات صفحه ای-کف
(Draw menu > Draw Lines Objects)
🔺4-ترسیم دیوار برشی
(Draw menu > Draw Area Objects>Draw Walls (plan)،
ترسیم مهاربند 
((Draw menu > Draw Line Objects > Create Braces in Region or at Clicks (elev)
🔺5-تعریف مشخصات مصالح
(Define menu > Material Properties)
🔺6-تعریف مقاطع موضوعات خطی
(Define menu > Frame Sections)
🔺7-تعریف مقطع موضوعات صفحه ای-(تیرچه بلوک،دال دوطرفه،دیوار)
( Define menu > Wall/Slab/Section)
🔺8-تعریف بارهای استاتیکی
(Define menu > Static Load Cases)
🔷این بارها به شرح زیر می باشد.
🔹بار مرده:DL
🔹باز زنده:LL
🔹بار اصلاح جرم:WALL
🔹بار زلزله در جهت  X:ELX
🔹بار زلزله در جهتX با خروج از مرکزیت اتفاقی مثبت:ELXP
🔹بار زلزله در جهتX با خروج از مرکزیت اتفاقی منفی:ELXN
🔹بار زلزله در جهت Y:WLY
🔹بار زلزله در جهت Y با خروج از مرکزیت اتفاقی مثبت:ELYP
🔹بار زلزله در جهت Y با خروج از مرکزیت اتفاقی منفی:ELYN
🔶در تعریف بار زلزله باید مقدار ضریب زلزله (C (Base Shear Coefficient را وارد کنید.
🔺9-معرفی طیف ضریب بازتاب-طیف پاسخ
 (Define menu > Response Spectrum Functions)
🔶برای تحیل و طراحی دینامیکی بکار می رود-مقدار T (period) و B (Accoleration) را وارد کنید.
🔺10-حالات بار دینامیکی طیف پاسخ:دینامیکی
(Define menu > Response Spectrum Cases)
🔹SPX:زلزله طیفی جهتx
🔹SPY:زلزله طیفی جهتy
🔺11-ترکیب بارگذاری استاتیکی
(Define menu > Load Combinations)
🔺12-ضوابط لرزه ای
(Define menu > Special Seismic Load Effects)
🔶این ضوابط برای سازه های بتنی(Do not Include Special Seismic Design Data) لازم نیست ولی برای سازه های فولادی فعال کنید.
🔺13-جرم
(Define menu > Mass Source)
🔶ازاین گزینه برای محاسبه جرم طبقه برای محاسبه نیروی زلزله و تحلیل دینامیکی استفاده می شود.درصد مشارکت نیروی زنده و بار برف در محاسبه زلزله برای ساختمانهای مسکونی 20درصد است.
🔹DL 0.2LL WALL
🔶در هنگام اختصاص باید توجه داشته باشید که ابتدا موضوعات(نقطه ای،خطی و صفحه ای )انتخاب(Select) شده باشند
🔺14-اختصاص(Assign) مقطع به موضوعات خطی
(Assign menu > Frame/Line > Frame Section)
🔺15-اختصاص مقطع به موضوعات صفحه ای
(Assign menu > Frame/Line > Frame Section)
🔺16- اختصاص بازشو ها
 (Assign menu > Shell/Area > Openings)
🔶برای اتاق پله و آسانسور کاربرد دارد.
🔺17-اختصاص تکیه گاه به موضوعات
(Assign Menu > Joint/Point > Point Springs)
🔶برای اختصاص تکیه گاه گیردار، مفصلی یا ایجاد درجات آزادی.
🔶طبقه BASE را انتخاب کنید و به دستور مربوطه رفته و تکیه گاه را به صورت گیردار کنید.
🔺18-مفصل کردن دوسر تیرها و بادبندها
(Assign menu > Frame/Line > Frame Releases/Partial Fixity)
🔶برای مفصل کردن بادبندها و تیرها کاربرد دارد.در پنجره ی باز شده گزینه moment 22(آزاد سازی لنگر خمشی حول محور فرعی خمشی) و moment 33 (آزاد سازی لنگر خمشی حول محور اصلی خمشی)را انتخاب کنید و مقدار 0 را وارد کنید.(در سازه های فلزی مهاربندها بصورت مفصلیpinned  قرار دارند)
🔺19-اختصاص نواحی صلب انتهایی
(Assign menu > Frame/Line > End (Length) Offsets)
🔶برای مشخص کردن ناحیه تداخلی تیرو ستون(نواحی صلب) استفاده می شود.در پنجره بازشده مربوطه،گزینه Automatic from Connectivity  را انتخاب و در قسمت Rigid zone factor مقدار 0.5  را وارد کنید(نیمه صلب)
🔺20-اختصاص دیافراگم صلب به کف
(Assign menu > Shell/Area > Rigid Diaphragm)
🔺21-تعیین جهت پخش بار در کف ها
(Assign menu > Shell/Area > Local Axes)
🔶جهت پخش بار کف را می توان در هنگام ترسیم تعیین نمود.در صورت مناسب نبودن جهت پخش بار از این دستور استفاده کنید.
🔺22-اصلاح مشخصات مقاطع تیر و ستون(سختی): 
(Assign menu > Frame/Line > Frame Property Modifiers)
🔶این دستور برای اصلاح سختی عضوهای بتنی کاربرد دارد.مقطع بتنی زمانی که تحت اثر تنش کششی قرار می گیرد،ترک می خورد.ایجاد ترک سبب کاهش ممان اینرسی مقطع و سختی خمشی مقطع می گردد.
🔶ضرایب اصلاح سختی برای ساختمانهای بتنی
مقاطع بتنی تحت اثر تنش کششی قرار دارند ترک می خورند و ایجاد ترک باعث کاهش ممان اینرسی مقطع و کاهش سختی خمشی مقطع می گردد.طبق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران ضرایب اصلاح سختی به صورت زیر است
🔷عضو
🔹اعضای مهاربندی نشده(قاب خمشی)
🔹اعضای مهربندی شده(دیوار برشی)
🔷تیرها
🔹0.35
🔹0.5
🔷ستونها
🔹0.7
🔹1
🔶سختی تیرها حول محور محلی 3 و سختی ستونها حول محور محلی 2 و 3 اصلاح می گردد
⭕️

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: etabs , مراحل انجام پروژه , دکتر علی ناصری


تاريخ : ۱۳٩٤/٩/٢۳ | ٦:٥۸ ‎ب.ظ | نویسنده : علی ناصری | نظرات ()
 
سیستم جداساز لرزه ای :
.
یکی از سیستم های مدرن نوسازی و بهسازی لرزه ای استفاده ازسیستم های جداساز لرزه ای است.ساختمان هایی که از جداساز لرزه ای در آنها استفاده شده است،شکل اصلی و مستطیلی خود را حفظ می کنند.آزمایش ها و مشاهدات نشان داده است که نیروهای اعمالی به سازه در حین زلزله با حدود یک چهارم نیروهای وارد به سازه در حالی که پایه های آن ثابت است،کاهش پیدا می کند به علاوه ،شتاب وارد به سازه کم می شود.زیرا سیستم جداساز لرزه ای پریود ارتعاش سازه را افزایش می دهد و در سازه های با پریود بالاتر ارتعاش،شتاب کاهش پیدا می کند در حالیکه در سازه های با پریود های کوچکتر تمایل به افزایش و یا تقویت شتاب وجود دارد سیستمی که در سالهای اخیر بیشتر مورد استفاده می گیرد،استفاده از بالشتک های الاستومتریک است.
 
در این رویکرد،سازه از مولفه های افقی حرکت ناشی از زلزله به وسیله یک لایه با سختی کم بین سازه و فنداسیون جدا می شود.این لایه باعث می شود که فرکانس اصلی سازه خیلی کوچکتر از فرکانس سازه در حالتی که پایه آن ثابت است،باشد اولین مد در سازه های ایزوله شده فقط شامل آسیب در سیستم جداسازی است.
سیستم نوع دوم به صورت سیستم لغزان است.این سیستم بر اساس محدود کردن انتقال برش به بالای سازه،از سطح ایزوله شده استوار می باشد. اما استفاده از این سیستم جهت بهسازی لرزه ای مستلزم دقت فوق العاده زیاد در نحوه اجراست.چرا که می بایستی بارهای موجود تک تک ستونها و المانهای باربر بوسیله جکهایی برداشته شود و سپس با دستگاههای مخصوص با دقت فوق العاده زیاد ستونها را از قسمت تحتانی بریده و در زیرآنها جداگرهای مورد نظر تعبیه شوند.
 
پس از نصب جداساز لرزه ای تغییر شکل جانبی در آن متمرکز شده و تغییر شکل نسبی طبقات بالای آن به شدت کاهش می یابد. در بکار بردن این روش باید به موارد ذیل توجه شود:
۱.فاصله کافی بین ساختمانهای مجاور
۲.ظرفیت ساختمان و پی برای مقابله با نیروی کاهش یافته

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: بهسازی لرزه ای , بالشتک های الاستومتریک , سیستم جداساز لرزه ای , دکتر علی ناصری


تاريخ : ۱۳٩٤/٩/۱٤ | ٦:۳۱ ‎ب.ظ | نویسنده : علی ناصری | نظرات ()
دانلود تمامی نقشه های آماده اتصالات بادبند های همگرا با مقطع ناودانی به صورت آماده

http://dl.mycivil.ir/dozanani/etesalat_badband_mycivil.ir.rar
💠

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نقشه اتصالات , بادبندهای همگرا , اتصالات بادبندها , دکتر علی ناصری


تاريخ : ۱۳٩٤/٩/۱ | ٤:٥۱ ‎ب.ظ | نویسنده : علی ناصری | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.